Ekstreme situasjoner synliggjør ekstreme lederegenskaper. For øyeblikket ser vi dette hos Ukrainas president, Volodymyr Zelensky. Han står rakrygget i en forferdelig situasjon og tar føring på en måte verden ikke har sett siden Winston Churchill. Hva kan vi som ledere lære av dette og ta med oss inn i kriseledelse?
Det er ekstremt å høre Churchills taler, slik som «We shall fight them on the beaches ...», men du verden hvilken taler Zelensky også er, og hvordan han tilpasser seg og når ut til ulike parlament rundt om i verden.
Når man hører viljen i stemmen til disse lederne. Når man observerer standhaftigheten og urokkeligheten de utøver, ja, da er det bare å ta av seg hatten. Her forstår man at det er en leder som vil ta oss helt i mål. Og når de i tillegg leverer varene, oppstår det en kraft i nasjonen som er uovertruffen.
Gjelder dette i kriser i virksomheter også?
Les også: Fire seniorrådgiveres perspektiver på kriseledelse i koronatider
Fem observasjoner fra Zelenskys og Churchills krigsledelse
At kriseledelse har mye til felles med krigsledelse er det liten tvil om. Spesielt det som gjelder de mellommenneskelige faktorene. Hos våre to krigsledere observerer vi følgende:
- ENGASJEMENT for sine folk, organisasjon og situasjon
- MENNESKER som alle kan identifisere seg med
- RELASJONSBYGGERE utenom det vanlige
- Ekstremt gode KOMMUNIKATORER
- UREDDE, gir seg ikke, «they walk the talk»
Dette selv om vi vet at Zelensky gikk fra å ha vunnet valget med 73 % av stemmene til å få en dalende popularitet før krigen. Vi vet også at Churchill ikke ble gjenvalgt etter krigen, før han senere gjorde comeback.
All ledelse må være situasjonstilpasset
At disse to er eksempler på «leaders who rise to the occasion» er det ingen tvil om. Kunne de fungert like godt i en mer vanlig krisesituasjon? Sannsynligvis.
Tilsynelatende lyktes de derimot ikke like godt i fredstid. Kan dette være et tegn på at lederegenskapene man trenger i krig og kriser ikke er de samme som gjør seg godt i roligere tider? Mye tyder på det.
Samtidig er det ikke dermed sagt at deres lederegenskaper i seg selv er negative. Men kanskje er det slik at en uredd lederstil i fredstid kan virke skremmende og pasifiserende. Nettopp derfor er det så viktig å huske på at all ledelse må være situasjonstilpasset.
Selv om det er vesentlige forskjeller på det å lede en virksomhet gjennom en krise og det å lede en nasjon i en krigssituasjon mener jeg det er mye lærdom å hente i å studere personer som Churchill og Zelensky:
Ha et dypt ENGASJEMENT for dine folk, bygg RELASJONER med MENNESKER – det er de som skal prestere, KOMMUNISER og HANDLE konsistent, og du skaper en fremdrift som løser kriser og skaper prestasjoner!
Det er herlig å bli inspirert av ledere som Churchill og Zelensky!
Les også: 7 tips til kriseledelse på avstand
Foto: Yousuf Karsh / «The roaring lion» / CC BY 2.0»
Foto: «Official portrait of Volodymyr Zelensky» / CC BY 4.0»