Må man gå Birken for å være en god leder?

Av Sverre Holen 10. september 2015

M-man-g-Birken-for--vre-en-god-leder-Siden tidenes morgen har ledelse vært et mye diskutert tema. Ledere er synlige personer, og de er rollemodeller. Blir det problemer i en bedrift pekes det som oftest på ledelsen, og det samme gjelder når det går bra. Men hva er god ledelse? Hva kjennetegner en god leder? Og må de gå Birken for å være en suksess?

Må en god leder gå Birken?

I ganske lang tid har det vært utrolig mye stoff i næringslivsavisene om ledere som går Birken, deltar i langløp på ski, etc. Det kan nesten virke som at det å delta i slike arrangementer (og gjøre det bra og bli omtalt i DN) er et kriterium for å være en dyktig leder. 

Selv tviler jeg vel på om idrettsprestasjoner gir de store positive utslagene i bedriften man leder. Kanskje tvert imot, spesielt hvis bedriften sliter. Da kan man spørre seg om egoet er større enn evnen til å lede. Er all tid til trening og forberedelser vel anvendt tid i forhold til lederjobben? Blir de ansatte mer i stand til å levere ved at lederen går Birken?

Du skjønner nok at jeg setter ting på spissen her for å få fram et poeng. Jeg har ingen ting imot å bruke tid og krefter på Birken eller andre ting, så lenge man leverer det som kreves som leder. Det jeg ønsker å rette oppmerksomheten mot er hvilke kriterier en leder egentlig bør dømmes ut fra.

La oss derfor se nærmere på hva en leder er.

LES OGSÅ: Må man ha bransjekunnskap for å være en god leder?

Hva er en leder?

For å bruke en maritim analogi: Lederen er kapteinen som skal lose bedriften trygt gjennom ulendt farvann og samtidig skape trygghet hos dem han har ansvar for.

Dette prinsippet gjelder fremdeles, og kanskje enda mer i dag, som vi ser at bølgene bygger seg opp og gjør seilasen mer utfordrende. Ledere må i større grad være opptatt av farvannet og hvordan det skal håndteres. Som en kaptein må han prøve å se hva som ligger foran bedriften.

Spørsmål ledere må stille seg er f.eks.:

  • Hvordan utvikler våre markeder seg i ... ?
  • Hvem er våre konkurrenter, og hva gjør de?
  • Vil oljeprisen spille noe rolle for vårt salg, våre resultater?
  • Hva skjer i Kina, og vil det påvirke oss?

Dette er kun eksempler på den typen spørsmål som lederen må ha fokus på. Bedriften må forholde seg til omgivelsene og alt er i endring. På havet kan endringene oppstå raskt. Det samme gjelder til lands. Globalisering, uro i finansmarkedene, den raske teknologiske utviklingen, lovendringer fra myndighetene. Endringer i kjølvannet av disse punktene kan være nok til å gi en sovende kaptein slagside eller at man kjører på et skjær.

Lederen må kontinuerlig ha et blikk mot horisonten og se etter endringer akkurat som en kaptein på en båt må ha. Det er lederens ansvar å arrangere en slik kontinuerlig overvåkning – og selv være en del av den.

Hva skjer så i praksis?

En slik overvåkning burde være påbudt i alle bedrifter, men dessverre er det fremdeles alt for få bedrifter som har et godt system for det - eller for den saks skyld en kultur for det. Det er sikkert mange forskjellige forklaringer på dette, men hovedproblemet er nok manglende refleksjon over temaet hos bedriftenes ledere.

Derfor kommer ofte endringer i marked, produkter, etc. som "overraskelser", når de egentlig burde ha blitt forutsett.

Det er først og fremst lederens ansvar å bygge opp en kultur hvor flere sitter i masta og ser fremover! Og ikke minst dyrke en kultur hvor man lytter til de som har sett noe, og fortløpende vurderer hvorvidt og hvordan dette vil kunne påvirke bedriften. 

Det er denne typen lederskap som ofte skiller vinnerne fra taperne. Det finnes mange eksempler på bedrifter som har sett hva som kan komme til å skje og som har gjort en trussel om til suksess. Men vi har også eksempler på det motsatte. For eksempel Kodak. Selv om de hadde en mann i masta (som til og med fant opp digitalkameraet), ble den digitale æraen et skjær som slo et ugjenopprettelig hull i skroget på den store fotogiganten.

Hva er da ledelse?

Det er i hvert fall mer enn coaching, teambuilding, motivasjon eller å gå Birken. Som leder er man der for å skape resultater for eierne. Medarbeiderne er en ressurs som selvfølgelig er viktig, men i tillegg er lederens evne til å tenke litt lenger enn 3 måneder fremover og posisjonere bedriften ut fra de signalene man ser, en avgjørende faktor. Lederen må skape en kultur hvor man er opptatt av fremtiden og hvor faresignalene for skjær, grunner og båter observeres – og gjøres noe med.

Last ned gratis guide  Slik lykkes du med interimledelse

Temaer: Ledelse


Sverre Holen's photo

Av: Sverre Holen

(1944 - 2017) Sverre var Mr. Interimleder i Norge. Han hjalp mange bedrifter med å finne riktige interimledere til forskjellige bedrifters behov. Sverre var gründer av Interimleder AS og fra 2001 arbeidet han utelukkende med interimledelse. I sine bloggartikler delte Sverre sine kunnskaper og erfaringer, blant annet om interimledelsens betydning som verktøy for bedrifter og som arbeidsform for ledere. Sverre gikk bort i januar 2017.

En blogg fra Interimleder

Interimleder AS er det eneste selskapet i Norge som har spesialisert seg på interimledelse. Vi har leid ut ledere siden 2001 og vist en økning i antall oppdrag hvert år.

Vårt renommé har gjort at vi har bygget opp en base på ca. 1400 ledere som ønsker å gjennomføre oppdrag sammen med oss. Det er vi alene om i Norge.

Besøk interimleder.no

Få e-post om nye innlegg

Gratis guide - konkrete erfaringer fra interimledelse

Siste innlegg

Temaer

Se alle