Hvordan kunne Norge bli en ledende idrettsnasjon, med bare 5.5 millioner innbyggere? Landet gikk fra en særdeles dårlig periode på 80-tallet, til en tid hvor vi nå kontinuerlig skal være bedre i morgen enn det vi var i går. Hva har vi lært av dette, og hvilke ledelsesprinsipper kan overføres fra idrettsprestasjon til arbeidsprestasjon?
I denne artikkelen oppsummeres en spennende prat om om prestasjonsledelse med administrerende direktører i Interimleder AS, Vegard Rooth, i "The globalise conversation". Som ledende aktør innen interimledelse i Norge, er Interimleder AS også partner i Globalise.
Prestasjon handler ikke bare om å nå et mål, men om prosesser – prosesser som gjør deg litt bedre i morgen enn i går, og en genuin lidenskap for å prestere bedre. Du vet ikke nødvendigvis hvor stort potensial du har å rutte med, derfor kan det være vanskelig å sette et gitt mål. Men med en systematisk oppfølging, er du sikret at det som må til for å bli bedre – faktisk blir utført.
De samme faktorene gjelder for toppledelse i næringslivet som i toppidretten.
På 80-tallet var Norge inne i en spesielt dårlig periode når det kommer til toppidretten. Vi begynte derfor å fokusere på prosessene som skaper prestasjon på toppnivå ved å opprette Olympiatoppen i 1988. Her ble det utviklet lederskapsprogram, programmer for utøverne og trenerprogram, noe som er en viktig nøkkel innen toppidretten så vel som i næringslivet; nemlig overføring av kunnskap og inspirasjon mellom forskjellige deler av organisasjonen.
Så, i 1994, ble vinter-OL avholdt på hjemmebane i Lillehammer, og siden har Norge vært en toppnasjon innen idrett. Det tok oss 10 år å komme opp dit, og etter har vi prestert bedre og bedre, år etter år, innen idretten.
Det er svært systematisk arbeid i idretten, og slik er det i næringslivet også. Du må fokusere på prosessene, kontinuerlig forbedre deg, og evne det å se mennesket som skaper prestasjonene – for det handler til syvende og sist om mennesker.
Les også: Prestasjonsledelse — hva skal til for å nå ditt fulle potensial?
Viktige kvaliteter ved prestasjonsledelse når organisasjonen skal restruktureres
Det er to ting som skiller seg ut når det kommer til viktige kvaliteter ved prestasjonsledelse og restrukturering av organisasjoner:
1. Det å kunne visualisere situasjonen og målet, og deretter kommunisere dette godt.
I en vanskelig situasjon må du sikre at det er mye energi og ambisjon – helt ut til ytterpunktene av organisasjonen – for å kunne agere og oppnå endring. Da må du være sikker på at alle vet hva som skjer, og hva som må gjøres
2. Å måle innvirkninger av hva du gjør for å skape positiv feedback.Handlingene som iverksettes må generere noen umiddelbare resultater. Når man som ansatt, eller del av en organisasjon, ser at de første stegene i en endringsplan bærer resultater, får man også større tiltro til endringene. Slik skapes også en positiv feedback-effekt.
Integritet er essensielt ved prestasjonsledelse
Integritet er en essensiell lederskapskvalitet, men integritet har også en viktig plass innen prestasjonsledelse. Både i idretten og i næringslivet.
La oss bruke «fokus» som et eksempel. Menneskehjernen har en viss kapasitet – hvis du bruket hodet til å tenke på juks og fanteri så mister du fokus på alt som kan gjøre deg bedre på en ren og fair måte. Derfor har man så mye å tjene ved å gjøre ting redelig og ryddig, både som idrettsutøver og leder.
Så, hva er spesielt med prestasjonsledelse, og hva er nøkkelfaktorene?
Vi tror det handler om å:
- Se og tro på mennesker.
- Skape et miljø hvor man kan oppnå et felles mål, på eget initiativ.
- Forsterke visualiseringen av målet.
- Forsterke selvsikkerheten om at målet kan nås – selv om det er utfordrerne.
- At du som leder legger til grunne nødvendige forutsetninger for å sikre at teamet og den enkelte medarbeider kan nå målet.
- At man måler handlingene så langt det går, og utfører korrigerende handlinger sammen – via fruktfulle samtaler om hva som fungerer og hva som ikke fungerer.
Les også: Fra prestasjonsledelse til prestasjonseierskap
Hvilke kriterier legger vi i Interimleder AS til grunn for å velge interimledere hvor prestasjonsledelse er etterspurt?
Vel, først og fremst prøver vi å velge folk med en erfaring som innebærer at de er komfortable og kunnskapsrike, og vet hvilke handlinger som bør tas. De er interimledere som ikke blir stresset, som henter frem erfaring fra lignende situasjoner, og er forberedt på de ulike måter som bedrifter og ansatte kan reagere på nye handlingsplaner.
Deretter bør interimledere som skal utøve prestasjonsledelse også ha et gitt sett med mellommenneskelige evner;
- Være gode på å kommunisere.
- Besitte en god dose emosjonell-intelligens.
- Raskt kunne få frem det beste i folk – selv når den ansatte syns situasjonen er utfordrende.
- Ha en naturlig evne til å skape tillitt ovenfor hele organisasjonen og deres samarbeidspartnere; slik som styret, ledelsen, avdelingene og leverandører.
- Evne å se og engasjere seg i virksomhetens prosesser, på en måte som oppleves som meningsfullt og godt for de man leder.
Det handler om å forstå situasjonen og kunden, for å skape en genuin tilknytning til de folka som skal prestere. Da må man tillate seg å være nysgjerrig på hva som driver menneskene i akkurat denne organisasjonen, og hva som skal til for å hjelpe dem med å prestere bedre i morgen enn i går.