De færreste av oss er så heldige at det står kjøpere i kø for å få kjøpt bedriften vår. Det er heller ikke gitt at bedriten er egnet for salg i enhver situasjon. Salg av bedriften må planlegges nøye, skal man få den prisen eieren forventer.
Diskusjonspunkter i en verdivurdering
Kjøper og selger vil alltid ha forskjellige meninger og innfallsvinkler i en salgssituasjon. Her ligger det grunnlag for mye diskusjon! I et foredrag hos BDO den 1.november.2015, listet Per Ove Giske opp følgende typiske temaer og diskusjonspunkter i en verdivurdering:
- Normalårsmetoden
- Midtårs-prinsippet
- Avkastnings-krav
- Terminalverdi
- Relativ vurdering og graden av sammenlignbarhet
- Likviditetsrabatt og kontrollpremie
- Syklisk bransje
- Fallende marked
- Forutsetninger knyttet til fremtidig omsetning, driftskostnad og resultat
- Justert driftsresultat før/etter avskrivninger
- Investeringer - historisk nivå og fremtidige behov
- Periodevise og stegvise investeringer
- Binding i arbeidskapital og fremtidige behov
- Negativ arbeidskapital
- Normalisert arbeidskapital
- Gjeldslignende poster
- Pensjon
- Utsatt skatt og betalbar skatt
- Verdi av finansielle eiendeler
- Fremførbart underskudd
- Avhengighet til nøkkelpersoner, kunder og/eller produkter
- Avtaler som avviker fra markedsbetingelser
- Lønn til aktive eiere/aksjonærer
Altså, mer enn nok å diskutere! Det betyr at du på forhånd må ha gjort jobben
din som selger. Det vil si, ha gjort deg selv og bedriften din klar for en diskusjon med en eller flere potensielle kjøpere.
Hva bør du gjøre før du kommer til salgstidspunktet?
Du må først og fremst sørge for at bedriften din er i så god stand som mulig. Dette kan ta noe tid, anslagsvis 1-3 år. I dette legger jeg:
- Gjennomgå hele bedriften fra A til Å. Ikke bare overfladisk, men gå i dybden. (Få gjerne hjelp til dette slik at det blir objektivt.)
- Intervju med ledelse og nøkkelpersoner
- Vurdering av forretningsidé
- Evaluering av organisasjon og struktur
- Intern miljøundersøkelse
- Vurdering av økonomi og økonomisk styring
- Vurdering av avtaler og legale forhold
- Vurdering av forretningsstrategier og verdier
- Evaluering av markedet og dets utvikling
- Evaluering av HMS og internkontroll
- Når denne jobben er gjort er det viktig at du gjennomfører de forbedringer som er nødvendig for at bedriften skal fremstå best mulig. Ta fatt i de punktene som er gjennomgått og viser klare forbedringsmuligheter. Sett inn tiltak, og gjør endringene som er nødvendig. Igjen kan det være lurt å søke hjelp utenfra. Slike endringer kan ta tid. Derfor må du begynne i god tid før du kommer til et salgstidspunkt. Ved å gjøre denne jobben står du godt rustet både for en Due Dill og en diskusjon med en potensielle kjøper.
- Like viktig er at du som eier vet hvordan du vil ha det. I punktene til Giske som vi innledet med, er det mange forskjellige måter å tenke på ved salg/kjøp av en bedrift. Du må sette deg inn i disse på forhånd og vite hva du vil og hvordan. På den måten er du godt rustet for en diskusjon med en potensiell kjøper. Igjen tror jeg ekstern hjelp kan bidra til et best mulig resultat.