Bedriften har utviklet seg positivt siden starten. Omsetningen nærmer seg 150 millioner årlig og prognosene viser 200 millioner neste år. Så kommer henvendelsene fra interesserte kjøpere og M&A-aktører. Fokus endres og arbeidsoppgavene øker frem mot en due dilligence-prosess som til slutt ender med at du selger til en aksjepris som bare er halvparten av det du så for deg. Må det gå sånn?
Det er herlig å være gründer!
Det å starte og bygge noe nytt er en tilfredsstillelse som noen av oss opplever en eller noen få ganger i livet. Det er en tilstand av skaperlykke hvor man drives av produktutvikling og kundetilfredsstillelse mens selskapet vokser fra 0 til 100. Etter hvert kommer det flere inn på laget som også er med på den spennende utviklingen.
Noen gründerselskaper klarer steget inn i skalering av virksomheten helt selv, men veldig mange opplever at det er krevende å få inn nye ressurser både i styret, i ledelsen og på eiersiden, samtidig som både antall ansatte og eksterne relasjoner øker.
På ett eller annet tidspunkt tenker du på å selge eller å få inn nye eiere. Enten fordi du ser muligheten selv, eller fordi noen banker på døra med et fristende tilbud.
LES OGSÅ: Slik vurderer ulike kjøpere verdien av bedriften din
Å drive et vekstselskap er knalltøft i seg selv. Og så skal den selges i tillegg!
Tenk deg godt om før du starter en salgsprosess. Bare å tenke på det tar fokus bort fra det viktige gründerarbeidet du gjør. Om du først begynner å tenke på å selge, så tenk fort og jobb systematisk med en tidsplan og deadline som ikke drar ut i tid. Og ikke gjenta slike steg for ofte!
Skal du bare selge deler av virksomheten (fordi du trenger kapital eller kompetanse), vær veldig nøye med hvem du selger til! Dette er mennesker eller miljøer du skal jobbe sammen med over mange år. Hvem de er kan være langt viktigere enn hvor mye de betaler.
Skal du selge majoritet i selskapet gjelder jo det samme, men her teller kanskje pris mer. Jo større del av selskapet som skal selges, desto mer teller pris.
Slike prosesser involvere gjerne mange «blåruss». De skal ha tall, prognoser og dokumentasjon av forskjellig slag. Du, økonomiavdelingen og alle andre som har den faktiske informasjonen, får plutselig enda en jobb å gjøre ved siden av det operative arbeidet som faktisk gir selskapets verdi!
Det er fort gjort å undervurdere tiden det krever å selge en bedrift. Dette er hovedårsaken til at de tidlige prognosene ikke slår til når den endelige due dilligence-prosessen er ferdig. Prisen for bedriften blir ofte lavere enn den kunne blitt dersom ressursene var tilpasset fokus og den faktiske arbeidsbelastningen.
LES OGSÅ: Salg av bedrift - grundig prosess eller fort gjort?
Uavhengige ressurser som har gjort det før
Operative mennesker kan best hjelpe operative mennesker i slike situasjoner. Spesielt noen som selv har ledet gjennom M&A-prosesser tidligere. Slike ressurser finnes, og verdien av å hente dem inn på riktig tidspunkt kan bli formidabel. Ikke minst kan det motvirke effekten av det jeg beskrev over.
Som regel er det kjøper som henvender seg til oss i Interimleder i slike situasjoner. De kan dette, de har gjort det før, og de skaffer seg ressurser som gjør at de kan ta ut potensiale av selskapet som selger ikke har klart.
Et lite gründervarsku til slutt
Det kan være fristende å dele ut aksjer i bytte for kompetanse eller kapital tidlig i bedriftens livssyklus, for å gjøre ting «billig». Men husk at dette kan føre til kompleksitet senere og bli kostbart på sikt!
LES OGSÅ: 5 vanlige feil ved salg av bedrift
Uavhengige råd og uavhengig innsats som ikke binder deg på lang sikt, kan derimot være veldig viktig og riktig! For eksempel bidrag fra ressurser i styret, men også lederressurser som kan bidra operativt når arbeidsbelastningen blir for stor.
Når du leter etter disse ressursene som kan hjelpe deg å få mest mulig ut av salget ditt, så husk: Den som har gjort det før gjør det mest effektivt. Erfaring er verdifullt!