Vi leser stadig i media om at de beste lederne er snille, og at det er mer lønnsomt med snill sjef. Hva betyr det? Har en god leder noe med "snill" eller "tøff" å gjøre? Sønnen min på 7 år synes jeg er veldig snill når han får gjøre som han vil! Betyr det at jeg som ansatt kan gjøre akkurat hva jeg vil og at da går virksomheten ekstra godt? Selvfølgelig ikke!
- Er det noen snille ledere her?
- Mer lønnsomt med snill sjef!
- Forsker: Snille og "myke" ledere oppnår mer
Alt dette er overskrifter fra artikler i media – og jeg kunne listet opp mange flere om snill, myk, tøff, etc. Det som slår meg hver gang jeg leser slike er at de er totalt meningsløse. En dyktig leder er etter min mening hverken, myk, snill, tøff, slem, eller noe annet lignende adjektiv.
Emma Seppälä doktor i psykologi ved Stanford University konkluderer med at trivelige og godt likte sjefer er vinnere i lengden. Akkurat hva det innebærer å være trivelig sjef er det vanskelig å definere, skriver hun i Harvard Business Review. Men det handler om å være omtenksom og utstråle varme. Hun vil derfor slå et slag for å oppvurdere vennlighet på jobben.
Drillo sier til HR Norge at norske sjefer er for fluffy, utydelige og forsiktige når de skal gi negativ feedback.
Daniel E. Martin, professor ved Stanford, hevder i en artikkel at det er lønnsomt å være snill som sjef. Både velværet og effektiviteten på arbeidsplassen øker, mener han, ifølge svenske Chef.
Slik kan vi fortsette. Dette var kun noen spredte eksempler.
Snill, myk, trivelig – har det noe med en god leder å gjøre?
Jeg kjenner flere personer som er både snille, myke og utstråler varme. Betyr det at de er gode lederemner? Tvert imot, vil jeg si. Gode og trivelige mennesker, ja absolutt, men det betyr ikke automatisk at de ville fungert i rollen som leder. Etter min mening er det helt andre kvaliteter som skal til.
Hertzberg – igjen
Jeg har skrevet om det før – og gjør det gjerne igjen. Hertzbergs forskning fra 1959 er fortsatt gyldig når det gjelder mennesker og hva som motiverer dem i en jobbsituasjon. De absolutt viktigste faktorene er:
- Å lykkes i sitt arbeid, og kunne utrette noe
- Å oppnå anerkjennelse for sitt arbeid
Ledere som forstår dette, og gjennomfører det i praksis, er også de som lykkes og skaper resultater for virksomheten. Dette har ingenting med snill eller myk å gjøre. Det har å gjøre med en sjef som skjønner hva som motiverer den enkelte medarbeider, klarer å få vedkommende til å lykkes i arbeidet og gir annerkjennelse for jobben hun utfører. Dette er en utfordring for alle ledere, men de dyktigste tenker slik hele tiden. For å gjennomføre dette i praksis kreves det at de tar alle medarbeidere på alvor. Det betyr både å gi dem riktige oppgaver, og gi dem ros og konstruktive tilbakemeldinger. Først da lykkes de!
> Les også: De fleste ledere glemmer det viktigste
Ledelse er en vanskelig disiplin, og man må ta alle medarbeidere på alvor. Medarbeiderne er forskjellige mennesker og må også behandles deretter. Derfor må en i noen situasjoner må være "snill" og i andre situasjoner "tøff", men det betyr ikke at snill eller tøff er en lederstil som man konsekvent kan bruke i alle situasjoner. La oss derfor slutte å karakterisere ledere ved hjelp av disse betegnelsene.