Salg av bedrift er en viktig hendelse, spesielt for den som eier og driver en familiebedrift. Men hvilken rolle spiller styret i en slik transaksjon?
Jeg tar i dette innlegget for meg salg av familiebedrifter og ikke salg av store bedrifter som er ASA, børsnoterte eller lignende.
Styret i en familiebedrift
Styret i en familiebedrift kan være sammensatt på mange måter. Noen styrer består kun av eierne og deres nærmeste familie, mens andre styrer også inkluderer eksterne styremedlemmer og kanskje til og med en ekstern styreleder.
Etter min mening er alle bedrifter tjent med å ha en eller flere eksterne styremedlemmer i styret. Det skjerper ofte kravene til eierne og ledelsen, og skaper samtidig rom for andre typer meningsutvekslinger enn dem man gjerne får i styremøter som foregår rundt kjøkkenbordet - eller foran speilet. Styret skal jo tross alt være et organ som gir gode innspill til den videre utviklingen av selskapet.
Styrets rolle ved salg av bedriften
Når du som eier har kommet så langt i dine tankebaner at du begynner å se på en mulig exit, er det viktig å ha dyktige mennesker å snakke med. Planleggingen av et salg av bedriften bør jo komme minst 2-3 år før det er aktuelt å selge den. Det er tiden du erfaringsmessig trenger for å gjøre de nødvendige tiltakene for at bedriften skal være attraktiv i markedet og kunne selges til en optimal pris. Tiden frem til salgstidspunktet må benyttes godt.
Har du et eksternt styremedlem/-leder som du stoler på (og det forutsetter jeg), så vil han eller hun være en naturlig samtalepartner om slike tanker. Vedkommende kjenner bedriften, kjenner deg og kan ha mange verdifulle innspill.
Ofte vil man ikke at så mange skal vite om at bedriften skal selges, og da er konfidensialitet viktig. Sammen med styreleder/-medlem (og eventuelt andre du stoler på) kan dere da legge opp en plan for de neste to-tre årene om hvordan dere skal få bedriften så klar for salg som mulig.
I hvor stor grad resten av styret skal involveres - og når - må avveies i hvert tilfelle. Faren ved at for mange er involvert er at dette fort kan spre seg blant de ansatte, noe som kan skape usikkerhet og i verste fall føre til at dyktige folk slutter.
Salgstidspunkt
Når du kommer så langt at bedriften er klar for salg er det spesielt viktig å ha et godt styre/styreleder som kan være med å face dette i markedet. Hos en potensiell kjøper vil en ekstern styreleder vekke tillit og gi et mer profesjonelt inntrykk enn om det f.eks. er bare sitter familiemedlemmer i styret.
Jeg tror også at styreleder i mange tilfeller bør være med i diskusjoner og forhandlinger. Det vil kunne være til stor hjelp for deg i en situasjon, som for de fleste av oss er uvant og derfor ikke så enkel å håndtere.
Uansett - har du ikke eksterne styremedlemmer/styreleder, så begynn å tenk på å skaffe deg det NÅ. Tenk deg godt om når det gjelder hvem du skal spørre og hvorfor. Ikke se i din nærmeste vennekrets, men løft blikket og se litt lenger. Hvilken kompetanse bør han/hun ha? Har du et salg for øye om 2-3 år så kan det være meget interessant å finne en person son har kjøpt eller solgt bedrifter før. Det vil koste noen kroner i året, men det er godt investerte penger!