Verdivurdering av bedrift: Slik tenker potensielle kjøpere

Av Vegard Rooth 28. oktober 2024

Finne meg på

Verdivurdering av bedrift Slik tenker potensielle kjøpere Vurderer du å selge bedriften din og vil sikre deg den beste verdivurderingen? Å forstå hvordan ulike kjøpere vurderer verdien av bedriften kan være avgjørende for å maksimere salgsprisen. Denne guiden gir deg innsikt i hva som påvirker kjøpernes betalingsvilje, ulike metoder for verdivurdering, og tips til hvordan du kan øke verdien før salg.

Gratis nedlasting: Guide til Exit Planning - for deg som skal selge bedriften

Hva påvirker verdivurdering av bedrift?

Som bedriftseier har du kanskje allerede en idé om hvem som kan være potensielle kjøpere. Men ikke alle kjøpere vurderer bedriftens verdi på samme måte. For å oppnå en høy verdivurdering er det smart å tilpasse strategien mot ulike kjøpertyper. La oss se på to ulike perspektiver:

1. Avkastningskrav  

Kravet til avkastning spiller en stor rolle i kjøperens betalingsvilje. Private aktører med kortsiktige planer har ofte høyere krav, noe som kan redusere betalingsviljen. Børsnoterte selskaper har ofte lavere avkastningskrav, noe som kan gjøre dem villige til å betale mer for en stabil virksomhet. 

2. Bransjekompetanse og utviklingsambisjoner  

Selskaper med ambisjoner om å ta en førende rolle i markedet kan være villige til å betale mer, da de ser bedriftens potensial i videreutvikling, skalering og vekst og planlegger aktiviteter som skal gi forbedre lønnsomhet. For kjøpere med slike ambisjoner vil en høyere verdivurdering ofte være tiltalende.

Les også: Hvordan kan man få en god pris for bedriften?

Metoder for verdivurdering av bedrift

Det finnes flere tilnærminger til å beregne bedriftens verdi, og valg av metode kan gi ulike resultater:

  • Inntjeningsbasert metode: Vurderer bedriften basert på forventet fremtidig inntjening og risiko.
  • Markedsbasert metode: Sammenligner bedriften med lignende selskaper som nylig har blitt solgt.
  • Kostnadsbasert metode: Beregner verdien basert på eiendeler minus gjeld, eller hva det ville kostet å gjenskape bedriften.

Ved å velge en passende metode kan man oppnå en verdivurdering som samsvarer godt med markedets betalingsvilje. For mer informasjon om metoder, se Innovasjon Norge.

Les også: Due diligence – hva er det? En guide til selskapsgjennomgang

Selge til Private Equity-selskaper?

Noen er skeptiske til å selge til Private Equity-aktører, hovedsakelig fordi interessene til slike selskaper kan oppfattes som kortsiktige og rent finansielle. Det er likevel gode grunner til å gå i dialog med disse miljøene. For det første kan de ha planer som indirekte vil påvirke andre kjøpere eller markedet. For det andre skal man ikke undervurdere disse selskapenes evne til industriell nytenking. Det kan godt tenkes at deres kjøpsinteresse har sitt utspring i en idé om hvordan bransjen eller bedriften kan, og bør, verdiutvikles.

Sagt på en annen måte: Private Equity-aktører kan, som en følge av utviklingsplaner, ha en betydelig betalingsvilje når de kommer på banen. Disse aktørene har et høyt avkastningskrav i eierperioden på 3 til 5 år, men vurderer samtidig virksomheten med tanke på potensiell salgsverdi etter at de har gjennomført sine planer.

Les også: Private Equity-eide vekstbedrifter: Hvordan gå fra 200 mill til 1 mrd?

Verdivurdering med kjøpers perspektiv og intern due diligence

Eiere som skal selge sin virksomhet bør, med profesjonell hjelp, analysere kjøperes potensielle betalingsvilje. Kunnskap om kjøperens avkastningskrav, konkurranseprofil, tanker om fremtidig marked og annet, kan brukes til å vurdere verdien av virksomheten på tilnærmet lik måte som kjøperen selv gjør det. Brukt riktig, vil slik kunnskap kunne styrke salgsprosessen.

Samtidig må man alltid være forberedt på, og respektere, at kjøper likevel kan ha en helt annen betalingsvilje enn det en verdivurdering tilsier. Da gjelder det å styre prosessen, slik at kjøpers betalingsvilje strekkes i riktig retning.

Samtidig bør selger gjennomføre en selger-due diligence før salgsprosessen starter. Dette er en intern gjennomgang der selgeren identifiserer eventuelle svakheter i virksomheten. Ved å gjøre dette på forhånd kan selgeren rette opp forhold som kjøpere ellers kan bruke som grunnlag for å redusere prisen.

Les også: 5 vanlige feil ved salg av bedrift

Bruk kunnskapen til å øke verdien og unngå tap

En naturlig del av forberedelsene til et salg, er å gjøre tiltak som skal utvikle og øke verdien av bedriften. Også i denne fasen er det viktig å ha kunnskap om hvordan potensielle kjøpere tenker. Når du har et godt bilde av hva ulike kjøpere planlegger å gjøre med virksomheten etter kjøp, vil det hjelpe deg å prioritere tiltak før salg.

Jeg vil vise dette i tre eksempler:

  • Teknologi: Investeringer i IT-baserte styringssystemer (ERP) er en måte å ruste bedriften for fremtiden. Dette er ofte tunge og kostbare anskaffelser for organisasjoner. Dessverre vil en slik investering i mange tilfeller være tilnærmet verdiløs for en ny kjøper, som kanskje ønsker å bruke en annen IT-plattform. Selger risikerer å ikke få betalt for investeringen, og burde kanskje tatt midlene med ut av virksomheten i stedet.

  • Eiendom: Potensielle nye eiere vil kunne tenke veldig forskjellig om verdien av eiendom. Mange Private Equity-selskaper velger å selge eiendom for å frigjøre kapital. Tenk igjennom hvorvidt du bør skille ut eiendommen, slik at du har mulighet til å selge virksomhet og eiendom separat.

  • Salgsapparat vs. produktfokus: Et tredje område der verdier kan skapes eller forvitres, er i valget mellom å investere i salgsapparat, eller i produkter. Mange virksomheter som startet med basis i en produktidé, har over tid har utviklet seg til å bli suksessrike salgsorganisasjoner. Når dette skjer, er kanskje ikke bedriftens verdi lenger knyttet til produktene, men til salgsorganisasjonen.

Les også: Hva bør du gjøre før du skal selge bedriften din?

Skaff deg en diskusjonspartner

Når du er i en fase hvor du forbereder bedriften din for salg, bør du ha en ekstern diskusjonspartner. En samarbeidspartner som har kunnskap om tankesettet hos potensielle kjøpere, og som vet hvilke faktorer som utløser høyere betalingvilje, kan hjelpe deg å velge de riktige forbedringsprosjektene før salg.

Mål for samarbeidet kan være:

  • Innspill som øker sannsynligheten for å selge til aktører med høy betalingsvilje
  • Innspill som øker verdien av bedriften

Diskusjonspartneren behøver ikke nødvendigvis å være den sentrale rådgiveren ved salg av bedriften, men kan gi sine innspill før endelig prioritering av tiltak gjøres.

Gratis nedlasting: Guide til Exit Planning - for deg som skal selge bedriften

Denne artikkelen ble først publisert 13. desember 2016 av Sverre Holen (1944-2017).
Den ble oppdatert 28. oktober 2024.

New call-to-action

FAQ om verdivurdering av bedrift


1. Hva er en verdivurdering av bedrift?  

En verdivurdering av bedrift estimerer bedriftens markedsverdi basert på faktorer som økonomisk ytelse, markedsforhold og eiendeler. Dette gir både selger og kjøper en indikasjon på verdien.

2. Hvilke faktorer påvirker verdivurderingen?  

Verdivurdering påvirkes av avkastningskrav, bransjekompetanse, vekstpotensial og markedsforhold. Bedrifter med lav risiko og stabile inntekter vurderes ofte høyere.

3. Hvordan kan jeg øke bedriftens verdi før salg?  

Øk verdien ved å forbedre lønnsomheten, effektiviteten og markedspotensialet gjennom investering i teknologi, optimalisering av salgsapparatet, og eventuelt vurdering av eiendom.

4. Hva er forskjellen på verdivurdering og salgssum?  

En verdivurdering gir en indikert verdi av bedriften, men den faktiske salgssummen kan variere basert på forhandlinger og markedsforhold.

5. Bør jeg bruke en profesjonell til verdivurdering av bedriften?  

Ja, en profesjonell kan gi en mer nøyaktig og markedsorientert verdivurdering og kan hjelpe med å øke betalingsviljen hos potensielle kjøpere.

6. Hva er riktig tidspunkt for verdivurdering av bedrift?  

Timing påvirker ofte verdien, spesielt i perioder med økonomisk vekst eller når bedriften er i sterk vekstfase. Rådfør deg gjerne med en profesjonell for å finne det mest gunstige tidspunktet.

Temaer: Exit planning, Selge bedrift, due diligence


Vegard Rooth's photo

Av: Vegard Rooth

Vegard Rooth er Master of Management fra Handelshøyskolen BI, og har tilleggsutdanning fra Stanford University og University of Oxford. Han har hatt en rekke lederstillinger både som fast ansatt og innleid interimleder. Vegard har vært administrerende direktør i Interimleder siden januar 2015.

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

En blogg fra Interimleder

Interimleder AS er et ledende selskap i Norge som har spesialisert seg på interimledelse siden 2001. Vi har hatt en jevn økning i antall oppdrag og opplever en stadig høyere modenhet i markedet for bruk av spesialiserte leverandører av interimledelse.

Vårt renommé har gjort at vi har bygget opp en base på over 2600 erfarne ledere som ønsker å gjennomføre oppdrag sammen med oss. Dette setter oss i stand til å levere gode løsninger på kort tid.

Besøk interimleder.no

Få e-post om nye innlegg

Interimdagen 2025 - modig lederskap

Siste innlegg

Temaer

Se alle