Det er rart med etablerte begreper. Hvordan blir de til, hvordan skapes nye, hva gjør de med tankesettet vårt? Det siste er kanskje det viktigste, siden tanker er grunnlaget for handlinger og resultater.
Av den grunn har vi konsekvent brukt ordet «leadership» i stedet for «management» i vår kommunikasjon, når vi skal beskrive det vi fokuserer på og leverer. Når jeg hører ordet «management», hører jeg «styring og administrasjon». Men når jeg hører «leadership», hører jeg ledelse – med andre ord å hjelpe ordinære mennesker til å oppnå ekstraordinære resultater. Og det er først og fremst ledelse våre interimledere gjør i sine oppdrag for våre kunder, selv om det hender det leveres styring og administrasjon også.
Les også: Tre trekk som kjennetegner en innovativ leder »
Leadership og Management ... engelsk eller «ny-norsk»?
Vi bruker stadig flere engelske uttrykk i vår «ny-norske» dagligtale, sikkert til irritasjon for Språkrådet.
Når vi i Norge hører uttrykkene, betyr de nok generelt noe litt annet enn når de brukes i andre land. Jeg tror for eksempel mange briter tenker ledelse med stor L når de omtaler en Manager i en fotballklubb, som for eksempel Ole Gunnar Solskjær, som nylig ble fast ansatt som Manager i Manchester United etter en interimperiode.
Slår man opp i ordbøker, kommer følgende definisjoner opp på de to engelske begrepene:
- Management: Administrasjon, drift, forvaltning og foretaksledelse
- Leadership: Lederskap
Når Solskjær omtales i mediene, er det lederegenskapene hans som trekkes frem – ikke det at han er spesielt god på administrasjon. Han forstår kulturen, ser menneskene, får frem det beste i folk, og så jobber han nok rimelig strukturert og systematisk for å utvikle prestasjoner. Dette er velkjente, viktige suksessfaktorer for både ledere generelt og interimledere spesielt.
Les også: Hva er forskjellen på interimledelse og management for hire?
Hva betyr dette for deg, og for hvordan utøver du ditt …?
Ord og uttrykk kan, som sagt, skape tanker, handlinger og resultater. Det er derfor viktig at du velger dine ord med omhu. I Interimleder AS er vi bevisste i vårt ordvalg, både i denne og andre sammenhenger, med tanke på å løse våre kunders utfordringer gjennom de interimlederne vi jobber med. Etterspørselen og behovet er større for Leadership enn for Management.
Så er det opp til deg å velge dine ord. Hvilke ord bruker du nå for å beskrive det du leverer til dine interessenter, finnes det ord som har mer passende konnotasjoner? Hvilke ord vil du bruke for å utvikle deg og det miljøet du er en del av?
Jeg hører gjerne dine tanker!