Handling og handlingsrom ved omstilling, i et nordisk perspektiv

Av Vegard Rooth 13. september 2016

Finne meg på

Seminar 8. september 2016 i regi av DLA Piper: Handling og handlingsrom som følge av omstilling og restrukturering, i et nordisk perspektivAlle virksomheter i omstilling har behov for handling og gjennomføring – execution. Torsdag 8. september arrangerte advokatfirmaet DLA Piper, i samarbeid med Nordic Interim AB og InterimLeder AS, et seminar med tema handling og handlingsrom som følge av omstilling og restrukturering, i et nordisk perspektiv.

Det skjer mange feilvurderinger i styrer og ledelse når økonomiske utfordringer tvinger fram endringer, og behov for handling på tvers av landegrensene gjør de potensielle fallgruvene enda flere og dypere.

Dette var bakteppet for seminaret «Handling og handlingsrom – Execution & Restructuring – i et nordisk perspektiv» i regi av DLA Piper, som samlet ca 40 deltakere i Oslo torsdag 8. september. Til å dele sine erfaringer fra slike prosesser, både i Norden og internasjonalt, stilte DLA Piper med egne advokater og partnere på interimledelse i både Norge og Sverige.

Styrearbeid når ruskeværet setter inn

Frode Finnøy, Advokat/Partner i DLA Piper Oslo, tok for seg styrets rolle og ansvar når et selskap møter økonomiske utfordringer. Han henviste til loven, som slår fast at styret har både oppbudsplikt og erstatningsansvar, og illustrerte handlingsrom og rettspraksis gjennom presentasjon av flere reelle case.

I mange tilfeller unnlater styret å gjøre en forsvarlig helhetsvurdering når de økonomiske utfordringene inntreffer. De velger å stole på den informasjon de blir forelagt og stiller ikke nok kritiske spørsmål eller undersøker på egenhånd, når det er tegn som tilser at de bør se nærmere inn i saken. Dette er ikke bare feigt - det kan også være straffbart.

LES OGSÅ: Styrets rolle i krisetider - til hjelp eller belastning?

Frodes budskap var at når de økonomiske utfordringene oppstår, så har styret lov å ha en optimistisk holdning. Styret har også lov til å gjøre feilvurderinger. Men styret har ikke lov til å stikke hodet i sanden og gjøre ingenting!

Styret skal handle, og styret skal dokumentere handling. Dokumentasjon av hva styret visste og hva styret gjorde i situasjonen kan i mange tilfeller være forskjellen på å bli dømt til eller frikjent for erstatningsansvar.

Her kan du se Frode Finnøy sin presentasjon

Muligheter som ligger i restrukturering

Kent Hägglund, Advokat/Partner i DLP Piper Stockholm, hadde restrukturering i et nordisk perspektiv som tema, og fokuserte blant annet på mulighetene som ligger i den svenske lov om foretaksrekonstruksjon, som trådte i kraft i 1996. Denne loven gir foretak mulighet til å søke om rekonstruksjon uten en konkurs, og hjelper personer som har gode forretningsideer, men som av ulike grunner er i økonomiske vanskeligheter. Målet med loven er redusere antallet konkurser.

Ulike former for rekonstruksjoner gir ulike muligheter:

  • Frivillig rekonstruksjon. Selskapet løses opp og rekonstrueres i en overenskomst mellom kreditor og debitor.
  • Lovregulert rekonstruksjon. Retten utnevner en rådgiver som skal utrede og anbefale beste rekonstruksjonsform for selskapet.
  • Rekonstruksjon gjennom konkurs. Konkurs åpner for flere muligheter, for eksempel oppkjøp eller avvikling. En planlagt konkurs kan sikre fortsatt drift.

Kent hadde oppe eksempler på gjennomførte rekonstruksjoner av selskaper med datterselskaper i Norden og internasjonalt.

En helt avgjørende faktor for å lykkes med rekonstruksjon er, ifølge Kent, å ha riktig person i rollen som CEO (VD).

Til de som vurderer å kjøpe opp selskaper, rådet han å se helheten og ta høyde for «lik i lasten» som følger med de fleste ervervelser, og som kan avdekke skjulte kostnader.

Her kan du se Kent Häggelund sin presentasjon

Respekt for kulturer og forskjeller

Undertegnede sitt bidrag til seminaret fokuserte i hovedsak på handling og konkrete utfordringer knyttet til mangel på forståelse og respekt for ulikheter, det være seg både strategiske og kulturelle forskjeller.

Jeg var selv innleid CEO da et stort finsk selskap kjøpte opp et norsk selskap, og opplevde uro og oppsigelser som konsekvenser av stor kulturforskjell. En av mine viktigste oppgaver som upartisk og objektiv interimleder var nettopp å bygge broer mellom kulturene. I mitt innlegg snakket jeg både om disse erfaringene og andre case hvor kulturforskjeller har vært rammebetingelser for handling og handlingsrom.

Når selskaper gjennomgår restrukturering og omstilling følger det ofte med et krav om å finne en eller flere nye personer til lederstoler. Interimledelse kan være en svært effektiv innsatsfaktor i denne fasen: Raskt på plass, erfaren og uavhengig – det vil si objektiv og uten personlige relasjoner i det som kan være harde, men nødvendige, tak.

Her kan du se min presentasjon fra seminaret

Alle om bord? Integrasjon etter fusjon og oppkjøp.

Owe Wedbrand og Björn Henriksson fra Nordic Interim AB avsluttet seminaret med presentasjonen «Post Merger Integration». Deres erfaring er at både norske og svenske selskaper er ganske gode på både strategifasen og transaksjonsfasen ved fusjoner, men at det ofte bommes når det kommer til integrasjonsfasen.

Den vanligste «bommerten» er å la eksisterende ledelse, som ofte kun har erfaring fra ordinær drift, lede integrasjonsprosessene. I de fleste tilfeller har ikke eksisterende ledelse de egenskapene som skal til for å gjennomføre en god og profesjonell integrasjon av selskapskulturer. Slike prosesser bør ifølge Owe og Björn ledes av dedikerte ressurser med riktig kompetanse og helst erfaring fra tilsvarende oppgaver.

LES OGSÅ: Er det på tide å leie en interimleder?

En annen stor feil som Nordic Interim AB ser ofte i forbindelse med fusjoner, er at HR-funksjonen undervurderes. I mange sammenhenger er dette den konkrete årsaken til at integrasjoner mislykkes.

Som i alle endringsprosesser er informasjon og involvering også nøkkelfaktorer for å lykkes med sammenslåinger av selskaper.

Her kan du se presentasjonen fra Nordic Interim AB

«Vision without execution is just hallucination»

Sitatet er lånt fra Henry Ford. Når alt kommer til alt, så handler det om å handle – gjøre noe - når situasjoner krever det. Det er bedre å gjøre feil enn å ikke gjøre noe som helst.
Samtidig må man selvsagt ha evnen til å snu i tide dersom det bærer galt av sted.

Mangler dere en handlekraftig leder? Les dette innlegget.

Last ned gratis guide  Slik lykkes du med interimledelse

Temaer: Ledelse


Vegard Rooth's photo

Av: Vegard Rooth

Vegard Rooth er Master of Management fra Handelshøyskolen BI, og har tilleggsutdanning fra Stanford University og University of Oxford. Han har hatt en rekke lederstillinger både som fast ansatt og innleid interimleder. Vegard har vært administrerende direktør i Interimleder siden januar 2015.

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

En blogg fra Interimleder

Interimleder AS er et ledende selskap i Norge som har spesialisert seg på interimledelse siden 2001. Vi har hatt en jevn økning i antall oppdrag og opplever en stadig høyere modenhet i markedet for bruk av spesialiserte leverandører av interimledelse.

Vårt renommé har gjort at vi har bygget opp en base på over 2600 erfarne ledere som ønsker å gjennomføre oppdrag sammen med oss. Dette setter oss i stand til å levere gode løsninger på kort tid.

Besøk interimleder.no

Få e-post om nye innlegg

Gratis guide - slik lykkes du med interimledelse

Siste innlegg

Temaer

Se alle