Mange av oss er i den situasjon at vi vurderer om vi skal selge bedriften som vi driver og kanskje også har grunnlagt. Da blir spørsmålet: "Når lønner det seg å selge bedriften?"
Før du foretar salg av en bedrift
Å selge sin egen bedrift er en utfordring. For det første fordi man har lagt ned mye av seg selv i bedriften og det er mye følelser forbundet med et salg. Likevel kommer man før eller senere til et tidspunkt hvor det er nødvendig å tenke disse tankene, men start planleggingen før du kommer til selve salget.
Vi som er bedriftseiere ønsker selvsagt også å få betalt det vi mener bedriften er verdt. Spørsmålet er da: "Når bør jeg selge bedriften min for å få en best mulig salgspris?"
Vår anbefaling er at du bør sette av to til tre år til forberedelser. I denne perioden skal du gjøre alt shipshape. Gå gjennom alle systemer og rutiner, se om du har alt det legale på plass (ansettelsesavtaler, kontrakter med leverandører og forhandlere, kunder, det offentlige etc.).
Minst like viktig er det at du forsikrer deg om at det operative er på topp. Spør deg selv: "Driver jeg optimalt? Har jeg de riktige nøkkelfolkene?" Gå systematisk til verks i dette arbeidet, gjerne ved hjelp av en "helsesjekk" som avdekker bedriftens forbedringspotensialer og muligheter.
Det ideelle salgstidspunktet
Når du på egen hånd, eller med hjelp fra andre, har utbedret de viktigste punktene fra helsesjekken vil spørsmålet om salgstidspunkt igjen melde seg. Her er våre generelle erfaringsbaserte anbefalinger:
- Bedriften bør selges når ting er positive. Det betyr:
- når man kan vise til en positiv omsetningsutvikling over minst et par år og prognosene ser gode ut. Det vil alltid gi et positivt bilde for en aktuell kjøper og være et grunnlag for å diskutere en god pris
- når overskuddet på samme måte viser en positiv utvikling. Her gjelder det samme selv om omsetningsutviklingen kanskje er enda viktigere for en kjøper. En "proff" kjøper vil nok alltid tro at han kan drive butikken bedre
- når man kan vise til en positiv omsetningsutvikling over minst et par år og prognosene ser gode ut. Det vil alltid gi et positivt bilde for en aktuell kjøper og være et grunnlag for å diskutere en god pris
- Når du har inngått en større kontrakt som gjelder f.eks. flere år. Det vil alltid være telle positivt i regnestykket da det danner en god plattform for videre utvikling
- Når du har inngått et samarbeid med andre som gir en positiv utvikling for firmaet
- Når du har kjøpt opp et annet selskap som vil styrke ditt firma fremover
Konklusjon
Selv om du har gjennomgått alt i din egen bedrift og sørget for at alt er på plass både driftsmessig og papirmessig, er det viktig å "time" når du skal gå ut i markedet. Å gå ut å selge bedriften med en omsetningskurve som peker nedover er ikke noe stort salgsmoment. Da skal du ha meget gode argumenter for å lykkes med å få en god pris. Det de færreste tenker over er at kjøpere som oftest er mer opptatt av omsetningsutvikling enn resultattall.